Aethos førstehåndsindtrykket: Den føles saftsusme let!
Med en vægt på 6.6 kg. er det uden fortilfælde den letteste cykel jeg har kørt på. (Tarmac vægt 7.5 kg)
På nuværende tidspunkt kører jeg på 30 mm. Specialized Turbo Pro dæk på Tarmac SL7 og 28 mm. Specialized SW Turbo på Aethos. Begge sat op med latex slanger.
De er begge str. 54”.
Aethos setup: SRAM Red AXS Disc geargruppe (AXS Force 10-28 kassette), Ultergra pedaler, SW flaskeholder, Power Arc 143mm Pro sadel, Zipp Service Course SL 130/-17 gr. frempind. Så der er bestemt nogle steder, der vægtmæssigt kan spares yderligere, så ikke urealistisk at presse den 300-400 gr. længere ned, måske sågar med en kampvægt på 6 kg. Vægten er dog ikke det der fylder mest i cykeloplevelsen efter et par timer på Aethos. Det er komforten, styreegenskaberne og adrætheden.
Foto: Torsten Christensen
Tarmac’en er sindssygt hurtig.
Aethos er vildt komfortabel. Det kræver yderligere forklaring, som helt sikkert kunne uddybes langt mere, men den korte version er, at Aethos absorberer underlaget mere, og feedbacken fra cyklen føles meget komfortabel og skånsom for hænder, nakke/skulder og ryggen. Den bevæger sig let og smidigt rundt og føles forudsigelig og utrolig rolig i styringen. Måske det allermest tillidskrævende område, når man kører stærkt på en nedkørsel i bjergene.
Hjulsættet Roval Alpinist CLX på 1250 gr, føles let, stift og meget lidt vindfølsomt. Det medvirker klart til cyklens adræthed og forudsigelige styreegenskaber. Dog glæder jeg mig til at prøve ”storebroren” Roval Rapide CLX, som vejer 150 gr. mere, men som med garanti er et mere optimalt aerosetup til landevejen herhjemme.
Ingen tvivl om at Tarmac SL7 er en hurtigere cykel (mere aero og retningsbestemt), men Aethos er i mine øjenene en bedre allround cykel pga. komfort og de forudsigelige køreegenskaber. Det gør dog ikke Tarmac til en dårlig cykel, men Aethos til noget helt specielt, som skal prøves.