Intro

Timing er – om ikke alt, så meget vigtigt – også når det kommer til bikefit. Man kan få det lavet både før og efter et cykelkøb, og det er ikke mere rigtigt end det andet.

Får du lavet bikefit, før du køber, beskytter du først og fremmest dig selv mod fejlkøb. Du køber ikke bare en cykel (ramme, hjul og geargruppe), men også frempind, styrbredde og sadel, og har derved bedre indblik hvad der netop passer dig og ikke bare noget af det, forhandleren tilfældigvis har på lager. Du bliver også klædt på til valg af den rigtige cykeltype – geometrien passer til din kørestil.

Ulempen er, at bikefitte ofte laves på en justerbar cykel eller atrap og ikke på den cykel, som du faktisk kommer til at køre på. Derfor bliver det aldrig 100% nøjagtigt. Meget af bikefittet ligger i detaljerne, som kan være svære at overføre fra tal på et stykke papir til virkelighedens cykel og rytter.For eksempel er standbredden næsten umulig at overføre præcist, og her klart bedst at sende rytteren ud med det produkt der er justeret til den endelige cykel.

Bikefit efter cykelkøb

Får du lavet det efter købet, er det på den endelige cykel. Så er det bare virkelig surt, hvis størrelsen ikke er helt rigtig eller geometrien ikke optimal. Endvidere skal man påtænke ekstra udgifter i forbindelse med køb af sadel, frempind og styr.

Den optimale løsning er, at du får lavet et fit, før du køber og herefter får mekanikeren hos forhandleren til at indstille cyklen efter bikefitterens mål. Derefter kører du nogle ture på din nye cykel og mærker efter, hvordan det føles – og så vil den gode bikefitter invitere dig ind til en opfølgning, der sætter de sidste detaljer på plads.

Tidspunkt for bikefit

De fleste tror, at de skal få lavet bikefit i det tidlige forår, lige før sæsonen.

Det er en fejl.

Når vi skriver den 1. april er enhver cykelrytter som en kvie, der trænger til at komme på græs, og der er ingen tålmodighed til at køre indstillinger ind i roligt tempo og give kroppen ro til at vænne sig til ændringerne.

I stedet bør du blive fittet, når vintersæsonen begynder, og du rykker ind på hjemmetræneren. Her har du tid til at køre de nye indstillinger stille og roligt ind uden konkurrencer. Det er også på den tid af året, du har mere tid og overskud til at få lavet den styrke- og mobilitetstræning, der ofte følger med.

Tip til dit cykelkøb

  1. Lyt til din bikefitter!
  2. Gå efter de store mærker, der har brugt flest penge på udvikling, test, forskning og materialer. Der, får du den nyeste teknologi og ofte det bedste køb.
  3. Husk – hvis du forestiller dig et billede af et stort gammelt træ – , at rammen er stammen, og hjulene er de bærende grene. Gear og bremser er bare blade, og de skal basalt set kun kunne bremse og skifte gear. Alligevel er det ofte det, der afgør om vi køber cyklen eller ej.
  4. Cykelstørrelsen kommer ikke kun an på din højde, men også dine proportioner (længde på ben, arme og overkrop). Det kan er især være afgørende, hvis du ligger imellem to størrelser. Her spiller din erfaring og mål med hvad cyklen skal kunne og så ind (hvad søger du og vægter højst?) Eksempler: Stabilitet, komfort, hurtig respons, adræthed etc.