Bikefit – formål og hvornår på året skal det gøres?

Der mange gode grunde til at få lavet et bikefit, men de vigtigste er:

– Du er skadet og mener det stammer fra cykling.

– Du har gener, såsom milde smerter eller sovende fornemmelse og ønsker mere komfort.

– Du vil køre stærkere og have bedre performance (mere power og udholdenhed).

Uanset hvilken tilgang du har, så bon’er et godt, professionelt og veludført bikefit ud på alle tre parametre (1: Mindre risiko for skader. 2: Mere glæde ved cykling. 3: Mere power/udholdenhed). Uanset hvad, så er komfort og afslappethed problemløseren for langt de fleste ryttere uanset niveau.

Det lyder måske forkert at tale om decideret komfort på en cykel, men komfort på cyklen skal ikke forstås som komfort i sofaen. At sidde komfortabelt på en cykel er at sidde på en måde, der er neutral og afslappende i forhold til din anatomi og fysiologi. Det betyder, at du har det bedre, føler større overskud og dermed får bedre ydeevne – og samtidig minimerer de forskydningskræfter der kan give gener eller skader, fordi du ikke bevæger dig biomekanisk korrekt – og derved overbelaster led, muskler og sener.

Hvis du placeres i en stilling på cyklen, hvor du reelt set sidder og kæmper mod dig selv. Eksempelvis med for lang frempind i forhold til nedsat bevægelighed. Så vil du være nødsaget til at kompensere andre steder for at holde positionen ud. I ovennævnte tilfælde vil det ofte give udslag i, at du kommer til at sidde længere fremme på sadlen og derved får smerter i siddeområdet omkring mellemkødet. Herved runder du mere i ryggen for at beskytte dine ædlere dele. Skulderne skubbes frem og det giver smerter i nakken samt sovende hænder.

Gør som profferne

Har du besluttet dig for et bikefit, så er efterår og vinter det helt rigtige tidspunkt at sætte ind på, medminde du har besluttet dig for at cykeltræningen skal i komplet vinterhi. Om vinteren har du meget bedre mulighed for at give kroppen den nødvendige tid til at køre eventuelle nye indstillinger ind. Tålmodigheden for dette, er i foråret noget mindre, da cykelløb og længere ture ofte prioriteres højere her.

Spørg dig selv; hvor lang tid tog det dig at løbe dine sidste løbesko helt til? Eller hvor lang tid brugte du på at gå dine sidste nye hverdagssko til? Ja, et par uger er ikke unormalt før du er 100% tilpas. Derfor anbefaler jeg dig at bruge hjemmetrænere og et par rolige ture i efterår eller vinter på tilvænning i stedet for 14 dage i forårssolen. På den måde øger du chancerne for at kunne nyde cykelturene uden gener eller skader når foråret kommer.