Corona og cykling

OBS: denne artikel er fra før Danmark blev lukket ned.

De fleste har nok snart fået Corona-virus eller COVID-19, som er det rigtige navn, galt i halsen. Ikke desto mindre bliver vi selvfølgelig nødt til at tage det med i denne uges cykelinformationsblog. For det første fordi det lige nu stopper nogle af de største cykelløb i verden og sætter hele hold og ryttere i karantæne. Det betyder også, at cykelferie og træningslejre er sat på vågeblus mange steder og du risikere at din rejseforsikring ikke dækker, hvis du alligevel rejser imod sundhedsstyrelsens anbefalinger.

Hvorfor er det så at hele verden går amok over en virus, som efter sigende ikke skulle være synderligt farligt for sunde og raske mennesker. Forklaringen er nok mere indviklet, end vi kan nå at komme rigtig omkring emnet i denne artikel, så vi nøjes med at komme ind på nogle af de vigtigste årsager herunder. Efterfølgende vil vi beskrive betydningen for cykelryttere på de fleste niveauer.

  • Der er et politisk ønske om at fremstå handlekraftig og man ønsker at signalere til oppositionen, erhvervslivet og befolkningen at man tager situationen alvorligt.
  • Sundhedssystemet er ikke gearet til en pandemi med utrolig mange smittede på meget kort tid. Man ønsker at fordele de smittede over længere tid, da det giver bedre behandling til de syge og herved mindsker man dødstallet mest muligt.
  • Det kan koste samfundet meget store summer, hvis smitten ikke kontrolleres. Det estimeres at en ukontrolleret virus ville smitte omkring 40% (som vi så under den spanske syge i 1918) af befolkningen det første år og tager vi udgangspunkt i Europa og en dødelighed på 1 %, som det estimeres at være i dag, vil det koste omkring 3 millioner mennesker livet det første år.
  • Hvis man kan skubbe den store smittespredning længere ind i foråret, vil færre blive smittet samtidig og vores immunsystem vil være stærkere og dermed bedre stillet til at håndtere sygdommen.

Når vi kigger på, hvem der bliver alvorligt syge og dør af COVID-19, er det lige nu de ældre og mest udsatte med kroniske sygdomme eller nedsat immunsystem, der bliver hårdt ramt. Men hvorfor er det så, at cykelholdene er så bange for, at deres ryttere bliver syge? En af forklaringerne er, at det er rigtig dyrt at have en top rytter til at ligge hjemme i sengen og ikke kører løb, som de er forpligtet til. Det kan også tage en rytter, ret lang tid at komme sig over en almindelig influenza og vi må regne med at 3-4 uger bliver med misset eller delvis træning. Det betyder noget, hvis du skal toppe i foråret, hvis du bliver nød til at du hive en måned ud uden eller med dårlig træning på nuværende tidspunkt. Så er det bedre at rytteren bare træner og venter med at køre løb til den værste smitte er under kontrol.

En anden årsag er, at cykelryttere er særligt udsatte for smitte. De træner hårdt, har lav fedtprocent og stresser kroppen maksimalt i både træningen, til løbene og på kostsiden. Vi ved at immunsystemet er stærkere i perioder og svagere i andre perioder. Det betyder, at får man COVID-19 på et tidspunkt, hvor immunsystemet er svagt, vil risikoen for at blive alvorligt syg stige markant.

Dette er også grunden til, at du som almindelig cykelrytter bør tænke over, hvordan du ruster dig bedst muligt imod COVID-19.

Vi ved at hård træning, altså træning som enten er meget lang eller meget hård, i forhold til hvad du er vant til, vil være virke stressende for kroppen. Ligesom stress på jobbet også er et stressmoment for kroppen og der er en grænse for, hvor meget stress vi kan pålægge kroppen, uden det vil få negative konsekvenser for kroppen og vores immunsystem.

Udover at undgå smitte med COVID-19, bør du give din krop og dit immunsystem de bedste betingelser for at være godt rustet til at bekæmpe virussen.

Vi kommer her med The Cycling Clubs anbefalinger til at ruste kroppen til en eventuel infektion.

  • Undgå at træne meget hårdt med intensiteter over AT, eller lidt lavere intensiteter i længere tid end 5-10 minutter.
  • Undgå at kører meget lange turer, hvis du ikke er vant til det.
  • Undgå at træne mere eller hårdere end du plejer, da vi ved at dette stresser immunsystemet.
  • Undgå at forsøge dig med vægttab i den kommende periode. Energiunderskud stresser også kroppen.
  • Undgå at blive kold og våd på dine træninger i den kommende tid.
  • Få din nattesøvn. Træner du mere end 3 gange pr. uge, er 8 timers søvn et minimum.
  • Undgå stress på arbejdet eller hjemme. Du kommer meget længere bagud, hvis du bliver alvorligt syg.
  • Spis sundt og varieret, med massere af grøntsager og kornprodukter.
  • Drik rigeligt med vand, det kan være med til at hold dine slimhinder fugtige og mere modstandsdygtige.
  • Spis en daglig ABC-vitaminpille

På denne måde får du taget de vigtigste tiltag til at møde en virus eller anden sygdom. Så lev som en atlet og træn som en lidt doven motionist i den kommende tid.

(Det skal nævnes at ingen i The Cycling Club har en lægefaglig uddannelse og vi altid anbefaler at konsultere egen læge ved sygdom eller helbredsmæssige problemer).