Hvorfor er du langsommere om vinteren? Del 2.
Artikel 1 del 2.
Når vindmodstanden stiger og den mekaniske modstand også stiger, vil vi opleve en del mere modstand på en dag med 10 grader sammenlignet med en sommerdag, hvor temperaturen er 25 grader. Det er dog ikke den eneste ekstra modstand, vi møder ved kørsel om vinteren.
Når vejret er koldere vil rullemodstanden fra dækkene også stige. Når et cykeldæk roterer vil det deformere når det trykkes imod vejen og igen genfinde sin oprindelige form, når den forlader vejen igen. Denne deformation skaber modstand, som forplantes til varme i dækket. Dækket mister dog hurtigt denne varme til omgivelserne igen, så der bliver ikke ophobet noget varme i dækket. Det betyder, at den omgivende temperatur er afgørende for dækkets temperatur.
Hårdt gummi
Når det er koldere bliver gummiet mindre smidigt og modstanden, som deformationen af dækket skaber, vil skabe en øget rullemodstand. Man kender det måske fra en haveslange, som er meget mere smidig om sommeren, hvilket gør det meget lettere at rulle den sammen. I vinterhalvåret kræver det flere kræfter at rulle slangen sammen, fordi er der en øget modstand i materialet. De fleste har nok også oplevet, at det er lettere at tage dækket af cyklen, når det er varmt end når det er helt koldt. Jeg har i hvert fald oftere stået og bandet om vinteren, når jeg har skullet skifte slange end på en varm sommerdag.
Hvor meget betyder denne rullemodstand så?
Alle dæk arbejder forskelligt og der er stor forskel på om du benytter tubeless (mest effektive) eller en gammeldags løsning med en sort butyl slange og måske endda dækindlæg (klart mindst effektiv) setup. Et kvalificeret bud kunne være at rullemodstanden steg med 5-6% ved et 10 grader temperaturskifte. 6% af en lille rullemodstand er måske ikke af den store betydning for de fleste motionister, men på en tur på 3-4 timer har det en mærkbar effekt på det samlede energiforbrug.
Hvis man dertil lægger, at de fleste vælger tykkere dæk og billigere slanger, da man punkterer oftere om vinteren, vil den samlede modstand i dækkene stige mærkbart, sammenlignet med et godt sommerdæk sat op tubeless.
Dette er også grunden til, at jeg ofte har prædiket, at det er ekstra vigtigt med latex slanger eller tubeless om vinteren, da disse setups netop er mere smidige og nedsætter rullemodstanden og øger komforten i cyklen.
Summering
Kulden gør gummiet mere stift og øger rullemodstanden. Kombineret med et ofte dårligere setup med stive vinterdæk og tykke usmidige butyl slanger, bliver den samlede modstand høj. Når vi kombinerer dette med den øgede vindmodstand og mekaniske modstand, er det klart, at vi kører langsommere om vinteren eller når det er koldt.