Benjamin Justesen
21/02-2019

Hvilken kadence er den rigtige?

Dengang Lance Armstrong var dominerende i cykelsporten, begyndte man pludselig at have stor fokus på kadence, men hvad er kadence. Din kadence er det antal omdrejninger, som din pedalarm laver på et minut. Den normale cykelkadence ligger på 50-120 omdrejninger pr. minut, men langt de fleste har deres normale kadence på omkring 80-90 omdrejninger pr. minut.

Når vi skal udføre et arbejde, som at holde 300 watt på en stigning, er wattene et produkt af vores omdrejninger pr. min. og den kraft vi lægger i pedalerne. Så vi kan altså lave 300 watt med både 60rpm og 120rpm i kadence. Det der gør forskellen er den kraft vi træder med og ved 60rpm er kraften betragtelig større end ved 120rpm. Den viden kan man bruge, da lavere kadencer kræver en større muskulær belastning og en høj kadence en større kredsløbsmæssig belastning.

Det betyder, at hvis man er stærkere på kredsløbet end muskulært vil en høj kadence være mere fordelagtigt/skånsom for musklerne.

Der er flere faktorer, som spiller ind når vi kigger på kadencen, men rytterens evne til at generere kraft over tid (RFP), pedalarmens længde, klingens størrelse og rytterens kørselsøkonomi er alle faktorer, der har betydning for valget af kadence.

RFD

Når vi har en høj kadence, har vi kort tid til at påvirke pedalen. Så evnen til hurtigt at kunne generere høj kraft (RFD) er vigtig. Har man en lav kadence, har man bedre tid til at påvirke pedalen.

Pedalarmens længde

Når pedalarmen er kort, er vores momentarm også kortere og det betyder, at vi vælger en højere kadence for at ikke skulle generere for højt moment i pedalen under trådet. Hvis vi vælger en lang pedalarm, har vi mere momentarm men også en større omdrejnings cirkel og vores kadence vil falde.

Studier har vist at efter en tilvænningsperiode, vil ryttere af forskellig størrelse kunne præstere det samme med forskellige pedalarmslængder.

Klingens størrelse.

Klingen på en cykel er i dag et hot emne og imens profferne ofte vælger en stor klinge, går tendensen imod at motionister vælger mindre klinger. Kadencen er ikke direkte forbundet med størrelsen på klingen foran, men der kan være en bestemmende faktor i kadencen, hvis gear udvalget er begrænset.

En sjov betragtning er, at SRAM med deres nyeste Etap geargruppe har valgt en gearudveksling på 50 tands, som det største foran. Det strider imod den forskning, som anbefaler at vælge en større klinge foran og en større klinge bag, som skulle reducere friktionstabet i drivsystemet.

Rytterens økonomi.

Når vi skal arbejde, bruger vi en masse energi. Størstedelen går til at holde cellerne i live, skabe varme og energiforbrug til de arbejdende muskler, også dem som ikke direkte er involveret i fremdriften af cyklen. Det kunne være musklerne i kropsstammen, hjertet eller de respiratoriske muskler. Men også den mekaniske modstand, der er i at bøje et ben, bruger af den energi kroppen producere. Så når vi kigger på hvor meget af energien der går til fremdrift ligger det på omkring 20-23 % af den samlede mængde. Vi skal derfor udnytte energien godt og vores ”krop” er særligt god til at fornemme, hvornår noget er mere økonomisk end andet. Vi laver altså en beregning af en masse faktore, som muskelaktiveringstiden, pausen imellem aktiveringer etc. og alle disse ting afgører hvilken kadence vi vælger. Faktisk viser studier, lavet at den danske forsker Ernst Albin Hansen, at den selvvalgte kadence er den mest optimale. Studierne er dog lavet på trænede atleter. Studier på utrænede viser ikke helt det samme billede, men resultaterne er stadig det tætteste vi kommer på den rigtige kadence, altså den som føles mest naturlig.

TCC Logo(3)

Snart er der fart på!

Opret din bruger i dag og få adgang til artikler, konkurrencer og fordele. Du får mere end 400 artikler at boltre dig i – med nye artikler hver uge.

… og prisen? Det koster ikke noget!

Relaterede indlæg

opret dig som bruger

Bliv en bedre cykelrytter

Vi tager dig med ind i den virkelige cykelverden og deler viden og erfaring med dig gennem artikler, guides og video-guides.

Mere end 400 artikler samt nye artikler hver uge

Om din favorit disciplin er MTB, race eller grus og om du kører 1-2 ture om ugen eller er A-licens rytter, så har vi med garanti artikler med inputs, tips og tricks, der kan gøre dig til en bedre rytter.

Hent app’en og kom i gang i dag.

The Cycling Club Login

Indtast dit brugernavn og adgangskode, eller login med Apple- eller Google-id (forudsætter at du har oprettet din bruger med Apple- eller Google-id).

Endnu ikke medlem?

Del

Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin
Del på skype