Nu har COVID 19 pandemien været over os siden marts og vi kan ikke kører cykelløb, tage på cykelrejser til udlandet eller mødes i større grupper. Jeg personligt og mange af mine atleter har oplevet perioder med mangel på motivation. Vi vil I denne artikel kigge på nogle redskaber til at bevare motivationen.

 

I en stor undersøgelse af trivsel på arbejdspladsen viste, at trivsel ikke var afhængig af lønniveau eller stilling i virksomheden. Trivslen kunne i langt højere grad relateres til medarbejderens opfattede mening med det arbejde vedkommende udførte. Altså kunne produktionsmedarbejderne have en bedre trivsel end ledelsen, hvis de oplevede at deres arbejde gav mening for dem.

 

Man kan spekulere i, om det er det samme, der har gjort sig gældende ved cykling i COVID-19 perioden. For giver træningen mening når, man nu ikke kan konkurrere i weekenden, eller ikke skal kører Haute Route alligevel. I hvert fald har motivationen været bedre for de atleter, som stadig havde et mål med træningen i år.

Det kunne f.eks. være et vægttab eller et specifikt element i træningen, de skulle forbedre eller deltagelse i internationale mesterskaber.

 

For andre har manglen på socialkontakt gjort det meget svært at komme igennem, idet at vi ikke har måttet se så mange mennesker og i perioder ikke engang træne sammen. Her er særligt tale om dem med stærke klub- eller træningsfælleskaber. Alligevel har denne gruppe ikke i samme grad, som først nævnte gruppe været påvirket den seneste tid. Dette skyldes nok forsamlingsloftet, som trods alt har muliggjort fællestræning i lange perioder.

 

Nu er 2020 ”heldigvis” snart overstået, hvilket betyder, at man normalt begynder at kigge frem, imod de mål man gerne vil have for 2021. Pandemien er her dog stadig, så hvordan griber man målsætningen for 2021 an?

 

Vi har her samlet 4 gode råd for at bevare motivationen og måske stå endnu stærkere i 2021 end man har gjort de foregående år.

 

  1. Bevar det positive fokus, så selvom mange ting i løbet af året ikke er gået, som man havde håber, er der helt sikkert også sket gode ting og dem er det vigtigt at holde fokus på. Vi bruger udtrykket: ”vindere finder stykker af guld i mudderet”.

 

  1. Find mere end et mål og fordel dem over året. Så er sandsynligheden for, at de kommer til at ske større.

 

  1. Sæt nogle mål som kan opnås lige meget, hvordan verden og Covid-19 situationen ser ud. Det kan være at mestre et nyt område fysisk f.eks. sprint, bunnyhop, et stravasegment eller sætte ny pr på 1 minut.

 

  1. Brug tiden på at arbejde på områder du normalt glemmer. Personligt bruger jeg tid på trailløb og styrketræning. Særligt styrketræningen er vigtig for mig, da jeg gerne vil have noget ekstra muskelmasse til min alderdom. Sundhed og trivsel i alderdommen hænger tæt sammen med muskelmasse og førlighed. Så COVID-19 pandemien kan være tiden, hvor du laver den måske vigtigste opsparing til din alderdom.

 

Vi håber I kan bruge rådene og tilmelder jer drømmeløbene for 2021, så vi kan fylde på cykeloplevelses tanken igen.

 

Hilsen The Cycling Club.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *