Mere tid på cyklen, kan udløse smerter i ryg og hofte

Hvis du ligesom mig, har haft mulighed for at træne lidt mere den seneste tid, grundet Corona krisen, så har du måske også oplevet en tiltagende træthed og milde smerter i lænden, ned over ballerne og i hofterne. Det kan meget ofte være det lidt kedelig resultat af længere træningsture, eller en øget frekvens af dine træningspas. Det handler ofte om, at du har glemt at opretholde den optimale balance mellem restitution og træning. Når vi snakker restitution, mener jeg ikke bare mere søvn eller tid på langs, men mere specifikt arbejde med selvmassage, foamruller eller udstrækning, som denne artikel handler om. Du kan ikke strække dig væk fra ømme muskler dagen efter træning, men du kan hjælpe dine muskler med at finde tilbage til deres optimale længde og spændingsgrad, således de ikke skaber problemer omkring det eller de led, musklen påvirker. Nedenfor har jeg lavet en lille videobeskrivelse af hvad der sker, når musklerne i hoften og baglåret spænder op og hvordan det påvirker dig på cyklen.

Forklaring på ømme hofter og lænd efter lang cykeltur

4 øvelser før træning

Før træning; Udstræk hoftebøjer Før træning; Udstræk for ryggen og yderside af hoften Før træning; Udstræk baglår Før træning: Udstræk ballen

4 øvelser efter træning

Efter træning: Udstræk forlår og hofte Efter træning; Udstræk ballen Efter træning; Udstræk baglår Efter træning; Udstræk bagside og forside