Det er for længst blevet efterår og vi mærkede for alvor at vinteren er på vej i går, da vi lagde fra land med -3 gr. i det nordjyske. Dog gjorde det klare og smukke vejr, at kuldefornemmelsen hurtigt blev fortrængt.

Jeg har hele året kørt på de lyhurtige graveldæk fra Specialized – Pathfinder Pro 42 mm. på for- og baghjul sat op tubeless (TL). Det er et hurtigt og letrullende dæk med god punkteringsresistens. Jeg ved godt det også handler om held og det rette dæktryk for at undgå punkteringer, men synes nu alligevel jeg vil kalde det tæt på imponerende at kunne køre ca. 8000 gravelkilometer i 2020 på to sæt dæk og kun inkassere tre punkteringen, som alle har kunne fikses med en eller to Dynaplugs (punkteringsorme). Måske faktisk ekstra imponerende, taget i betragtning at jeg fem dage om ugen også bruger på min gravelcykel til/fra jobbet (40km). Ja, jeg kommer ikke uden om at dette dæk har været mit foretrukne valg og jeg kun kortvarigt har testet andre dæk på andre hjul, som jeg vil komme ind på i anden artikel.

Dækket har 120 TPI (antal vævninger pr. inch i ”dækskelettet), hvilket gør dækket smidigt og lækkert at køre på. Det er bygget op med specialized Gripton gummiblanding, som de også bruger i de fleste andre af deres highend dæk. Mit indtryk er det er forholdsvis slidstækt, men meget letrullende med god punkteringsresistens.

Det er tubeless (TL) klart og en af årsagerne til at jeg har været forskånet fra ”sidecuts” (punkteringer i dækkets sidevæg), som kan være rigtige svære at få til at lappe indefra med TL. Væske, er de butylforstærkede dæksider. Foruden Gripton og forstærkede dæksider, ligger der et tyndt kevlar lag, for ekstra punkteringsbeskyttelse.

Jeg ved det lyder som om det er på nippet til at køre med livrem, seler og tykke dækindlæg, men det ruller super godt. Eneste minus er en vægt på 540 gr. for 42mm. bredde, som må siges at ligge i den lidt høje ende. Måske en ekstra god undskyldning for at købe et lettere hjulsæt J

Som sagt har jeg været glad for følt mig sikker på dette dæksetup igennem hele året, også under våde og mudret forhold, hvor jeg har kørt med dæktryk helt ned på under 1.5 bar (vægt 69 kg).

For ca. 1 måned siden, fik jeg for første gang en negativ oplevelse på mit dæksetup, på en træningstur i det nord københavnske. Det havde regnet dagen forinden og skoven var rigtig våd og med megen løvfald. På en nedkørsel, uteknisk og med godt udsyn, forsvandt mit forhjul pludselig under mig. Det hele gik så stærkt, som når man vælter på sort is på landevejen. Jeg landede blødt i mudderet, men kurede 10 meter på ryggen, hvor jeg desværre ramte to store rødder, som gik værst ud over mit venstre skulderblad (knubs) og to ribben, som igen igen blev sat ud af spillet for en rum tid (fraktur).

Dette styrt fik mig til at genoverveje mit dæksetup og jeg havde for første gang i går muligheden for at køre nogle race-kilometer på Specialzeddækket; Rhombus Pro, tubeless klart 42mm.

Se videoen nedenfor hvordan min oplevelse var.

 

Data på Rhombus Pro:

  • TPI: 60 (De er på papiret mindre smidige og bør have lavere kørekomfort end Pathfinder)
  • Gripton gummiblanding. (Dækket føles faktisk mere blødt og smidigt end TPI giver udtryk for, så ikke mærkbar dårligere kørekomfort)

Godt greb. Særligt mærkbart i mudret sving, hvor de grove siddeknopper virkelig tager fat. Lidt mindre greb i grussving/løse sving, da afstanden mellem knopperne på siden af dækket er lidt for stor. Fordelen her, er at jeg på intet tidspunkt oplevede at dækket pakkede mudder mellem knopperne.

  • Kevlar punkteringsbeskyttelse – samme som Pathfinder.
  • Vægt: 575 gr. Det føles en smule tungere, men meget sandsynligt det skyldes øget rullemodstand fra de grove knopper.
Afspil video

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *