Ny Specialized Epic FS

Ny_epic1-800x400
Benjamin Justesen
26/06-2020

Ny Specialized Epic FS

I onsdags valgte Specialized at lancere deres nyeste skud på stammen for race MTB cykler.

Det hele var ellers gået i vasken, da den helt store begivenhed i MTB verden, OL blev udskudt. Hvis man vil lancere en cykel, med mest mulig pressedækning, er OL det helt rette sted og alle de store producenter har da også valgt, at have deres nye cykler klar.

Historien

Med udskydelsen af OL gik der panik i branchen, for alt salg ligger i dag planlagt langt ud i fremtiden. Så der er kun få gale modeller på lager og de fleste har derfor været tvunget til, at lancere deres nye modeller nu, for ikke at miste hele sommersalget. Det betyder at marketing har tænkt i nye baner og valgt en løsning, som jeg faktisk er ret imponeret over. Man har valgt at lade team rytterne promovere de nye cykler mere effektivt og det er der kommet rigtig mange flotte og sjove videoer ud af. Personligt vil jeg fremhæve Annika Langvad, som har lavet nogle små men meget velproduceret videoer, om den nye cykel med en god portion humor. Så prøv at tjek hendes profil ud.

Selve cyklen

Desværre har vi ikke cyklen i hænderne endnu, men vi vil i denne artikel fremhæve nogle af de ændringer, som der er lavet.

Helt generelt går trenden imod at XC cyklerne bliver mere trail orienteret. Dette skyldes at flere og flere MTB spor bliver svære og den almindelige MTB rytter forsøger sig med tekniske udfordringer. Man har derfor kigget på at lave cyklerne mere sikre og i stand til at klare mere. Så der er kommet bredere styr, dæk, fælge, dropperpost og ændret geometri.

Dette gøres ved at gøre vinklen i kronrøret mere flad, hvor den før var 69,5 grader, er den nye cykel med 67,5 grader. Det lyder måske ikke voldsomt, men ændringen er massiv og skulle gøre cyklen mere rolig på nedkørsler og stejle sektioner. Prisen for en flad vinkel er, at akselafstanden bliver længere. Derfor har man også valgt at forkorte den bagerste del af cyklen. Dette gør at cyklen ikke bliver for lang, da dette gør styringen langsom. Det betyder ikke så meget i bjergene, men her i Danmark, hvor vi har spor med mange skarpe sving og kun få lange nedkørsler, er det vigtigt, at cyklen ikke bliver for lang.

Da Specialized har valgt at montere gafler med 44 mm fremløb, er mit gæt at cyklen stadig er frisk i styringen trods den lidt længere akselafstand.

Desuden har de sænket krankboxen med hele 1 cm. Igen en kæmpe ændring i forhold til den gamle model og dette gør det muligt for rytteren at få et lavere tyngdepunkt, som igen gør cyklen lettere at håndtere. For mit vedkommende ved jeg, at det kommer til at betyde, at jeg står på snotten, inden jeg vænner mig til den nye højde. I praksis sker der nemlig det, at pedalarmen kommer tættere på jorden og at man lige skal vænne sig til ikke at kunne træde alle steder. Jeg synes dog at ændringen er rigtigt, så jeg må leve med tilvænningen.

Ny brain

Brain systemet fra Specialized er et ventilsystem, som automatisk åbner og lukker for bagdæmperen alt efter om undergrunden er jævn eller bumpet. Systemet er ikke nyt, men er blevet forbedret igennem mange år og seneste version er igen blevet ændret til at være mere holdbart (det er rigtig godt) og samtidig også til at arbejde mere sensitivt og kunne sættes op til at være endnu mere hård i ventilåbningen. Det er alt sammen med til at gøre cyklen endnu mere alsidig og alligevel er det stadig en cykel som henvender sig til cykelrytteren, som vægter fart og kondition over hygge og komfort. Desuden har man integreret systemet på en meget smukkere måde i stellet på denne model.

Vægten

Epic cyklen har altid været blandt de letteste på markedet og det er den fortsat. Der er sparet 120 gram på den nye S-works ramme og det gør den til en af de absolut lettest fuldsuspension cykler på markedet. 9,5 kg for en topmodel, men så koster den også en mindre bondegård.

Hjulene er også vær at nævne, for de er også nye og er blevet både lettere og med en bredere fælg, som giver et mere stabilt dæk.

Jeg snakkede med den professionelle cykelrytter Simon Andreassen om hjulene, som han var meget begejstret for. Han synes de virkede stærkere end de gamle, var hurtige at accelerere og mere komfortable.

Ny gammel cykel

Det kan godt være at den nye cykel ikke skiller sig så meget ud fra den gamle, men tag ikke fejl, der er tale om en komplet anden cykel og de første tests på nettet er indtil videre meget begejstret. Men vi må nok også indse, at de fleste af de første testpiloter har en relation til Specialized, som kan gøre dem lidt farvende i anmeldelserne.

Nu glæder vi os til at prøve cyklen og danne vores egen holdning til, om den er blevet bedre eller det er rent marketings hype.

(Skribenten har også en relation til specialized, så selvom vi prøver at være så objektive som muligt, kan vi ikke udelukke at være indirekte påvirkede).

TCC Logo(3)

Snart er der fart på!

Opret din bruger i dag og få adgang til artikler, konkurrencer og fordele. Du får mere end 400 artikler at boltre dig i – med nye artikler hver uge.

… og prisen? Det koster ikke noget!

Relaterede indlæg

opret dig som bruger

Bliv en bedre cykelrytter

Vi tager dig med ind i den virkelige cykelverden og deler viden og erfaring med dig gennem artikler, guides og video-guides.

Mere end 400 artikler samt nye artikler hver uge

Om din favorit disciplin er MTB, race eller grus og om du kører 1-2 ture om ugen eller er A-licens rytter, så har vi med garanti artikler med inputs, tips og tricks, der kan gøre dig til en bedre rytter.

Hent app’en og kom i gang i dag.

The Cycling Club Login

Indtast dit brugernavn og adgangskode, eller login med Apple- eller Google-id (forudsætter at du har oprettet din bruger med Apple- eller Google-id).

Endnu ikke medlem?

Del

Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin
Del på skype