Et godt supplement

I de lange vintermåneder, kan man godt køre lidt sur i det kolde vejr eller for den sags skyld at sidde alene i kælderen på sin hometrainer. Som supplement er der mange, der tager til spinning i fitnesscentrene. Der er varmt og tørt, godt selskab, høj musik og en instruktør til at presse en.

Det ville alt sammen være meget godt, hvis ikke det var fordi, at spinningcykler ofte er bygget med en næsten håbløs ergonomi. Dog er flere fitnesscentre begyndt at få øjnene op for dette og dermed investeret i langt bedre cykler med bedre ergonomi.

Gode råd

Her får du dog et par råd om, hvad du skal være ekstra opmærksom på, hvis du vælger at benytte spinning henover vinteren.

Pedalerne sidder ofte alt for langt fremme eller sadlen for langt tilbage, således at setbacket (den vandrette afstand mellem sadelspids og midt krank) er alt for stort. Det kan ofte føles som at sidde i en sofacykel eller som at køre på vandcykel. Det giver bl.a. markant ringere performance, da du simpelthen ikke kan træde de samme watt i den position. Det værste er dog, at rigtig mange oplever at få smerter og skader som følge at for stort setback. Ofte opstår der sovende hænder og fødder, og ligeledes kan lænde- og knæsmerter ofte dukke op, når man har været en tur til spinning. Især knæene er udsatte på grund af den helt skæve position, som ofte opstår her.

Position, svinghjul og tråd

Man skal ikke holde sig fra spinning, men være meget opmærksom på cykelpositionen, hvis man begynder at få ondt. Bedst er det at tage målene fra din landevejscykel eller mtb og føre dem i så vid udstrækning over på spinningscyklen. Det kan godt være at det er lidt omstændigt den første gang, men det er klart besværet og umagen værd. En hård spinningstime kan sagtens udløse en længerevarende skade.

Dernæst skal du være opmærksom på at mange spinningscykler har et tungt svinghjul og dermed ikke noget frihjul. Dvs. når du stopper med at træde kører pedalerne fortsat rundt. Det i sig selv kan være en ekstra stressfaktor for knæene. Ser vi nærmere på pedaltrådet, så får du ofte alt for meget hjælp i den ”døde zone”. Den ”døde zone” i pedaltrådet er i bunden af trådet, mellem kl. 5 og 7. Her er det særligt vanskeligt at overføre kræfter til pedaltrådet og noget som de fleste cykelryttere har stor gavn af at træne og holde fokus på. Dette med henblik på at forbedre det ”runde tråd”. På spinningscyklen får du denne zone foræret pga. svinghjulet og derved intet friløb. Herved bliver det ikke trænet i samme grad på spinningscyklen, som på hjemmetræner eller udendørscykling.

Kører du meget spinning gennem vinteren, vil du have ekstra vanskeligt ved skiftet til din rigtige cykel igen til foråret, da der er så markant en forskel. Til gengæld er spinning meget mere cykelrelevant træning end f.eks. løb, svømning badminton – og i den grad bedre træning end ingen træning. Med andre ord, hvis spinning motiverer dig – så hold fast i den motivation.