Benjamin Justesen
19/04-2019

Ebikes eller på dansk Elcykler

For få år siden blev elcykler betragtet, som cyklen for den ældre mand/kvinde, der ikke længere kunne klare at cykle på en almindelig cykel. I dag er billedet noget mere nuanceret, hvilket vi vil bruge lidt spalteplads på at beskrive.

Der findes på nettet et utal af tests af elcykler, og cykelforhandlere er fulde af gode argumenter for, hvorfor du skal vælge netop deres elcykel. Vi vil ikke forsøge at forholde os til for eller imod elcykler, men se på muligheder og hvordan elcykler bruges i dag.

Der er ingen tvivl om, at elcykler er blevet mere almindelige og vi støder oftere og oftere på den på de danske cykelstier. En elcykel virker ved at en motor, som er placeret i enten forhjul, baghjul eller krankboksen slår til, når cyklens pedaler bliver aktiveret. Strømmen til motoren kommer fra et batteri, der ofte er placeret i bagagebæreret eller langs skrårøret på stellet. Motoren kan indstilles til at yde mere, mindre eller slet ingen effekt og de kan nå en topfart på op til 25 km/t. Den primære fordel ved en elcykel er, at den giver en hjælpende hånd på turen, når man syntes det bliver for hårdt. Dette gør især elcyklen ideel til længere transportture, hvor man ikke ønsker at skulle skifte tøj eller være gennemsvedig når man kommer frem. Det har diverse elcykelforhandlere også set og argumenterer for brug af elcyklen, som det miljøvenlige transportmiddel til og fra arbejde. Rækkevidden på en opladning er nu så god, at en distance på 30 km. til arbejde ikke er umulig på en elcykel. En hjælpende hånd på turen er også blevet mere og mere anvendt på de tunge cykler, så som ladcykler (f.eks. christianiacykler) og rickshaws. Her gør motoren, kørsel med de tunge cykler mulig for selv en lille spinkel person, samtidig med at de store cykler kommer lettere rundt i trafikken og derved ikke virker helt så hæmmende for det gode flow.

Det nyeste på ebikesmarkedet og et område, hvor vi forventer at se en kraftig fremgang, er inden for racer og mountainbike ebikes. Her vil nogen sikkert mene, at når det handler om race og mountainbike, så cykler man for motionens skyld og der hører ebiken ikke hjemme. Faktum er dog at ebikes er med til at gøre cykling til en sport for alle også i krævende terræn som f.eks. i bjerge eller i skoven. Det ses tydeligt i de Østrigske og Italienske bjergbyer, hvor leje af ebikes nu er meget almindeligt, og man ser helt ”almindelige” mennesker køre de stejle og legendariske stigninger. Man ser familier, hvor alle nu har mulighed for at komme med over og undskyld vores generalisering ikke kun den cykel entusiastiske mand. Ebiken er med til at give familier, par og venner mulighed for at dele oplevelser. Det samme gør sig gældende for elmountainbiken. I skoven kan der, selv om vi er i Danmark, godt være nogle stejle og lange opkørsler, hvor ebiken kan give det skub, som gør at man kommer med de andre over bakken og ikke hele tiden ligger sidst i gruppen og derfor ikke når at få pause, mens de andre venter på én. Ebiken kan altså noget i forhold til at gøre cykling for alle og være med til at øge sammenholdet og motivationen for de mange.

Vi ser yderligere at ebiken har et kæmpe motionspotentiale for de mennesker, som lever med en kronisksygdom, svag muskulatur eller dårligt kredsløb. På grund af ebiken behov for konstant at blive aktiveret i form af pedalkraft, har den uanset hvad en motionsfremmende effekt. Tag for eksempel lungesygdommen KOL. Den bedste metode til at forebygge, at lungesygdommen KOL forværres er gennem kredsløbsbelastende træning, men på grund af den nedsatte lungefunktion, er denne type træning også den mest krævende. Her kommer ebikens muligheder til sin fulde ret, samtidig med at det giver vedkommende mulighed for at cykle sammen med raske og derved opnå de sociale sidegevinster, der er i dette.

En anden spændende udvikling, vi har lagt mærke til, inden for ebikes markedet er, at ebikes i stigende grad bliver brugt ved cykelløb. Enten som vejviser for de forreste i stedet for den klassiske støjende motorcrosser eller som efterløber. Under det nyligt afviklede MTB-etapeløb Cape Epic, blev ecykler brugt til at sende live film af de forreste, som gav et unikt indblik i fart, udfordringer og terræn fra tætteste hold. Det er heller ikke unormalt, at der til diverse arrangementer er starter kun for ebikes, hvor e-cykelryttere får lov at prøve kræfter med f.eks. WM maraton MTB-ruten samtidig med de professionelle, hvilket er med til at gøre oplevelsen en smule mere autentisk og speciel. Sidst men ikke mindst er der for nylig oprettet en UCI klasse for ebikes, hvilket indikerer, at vi i fremtiden vil komme til at se meget mere til ebikes.

Der har gennem tiden desværre været eksempler på, at elmotorer er blevet brugt i ordinære konkurrencer og må i disse tilfælde kategoriseres som doping, men det er heldigvis ikke noget gængs problem og ikke noget vi mener, vi vil se mere af i fremtiden. Ecyklerne er kommet for at blive og har et kæmpe potentiale for bredden.

Der er ikke flere undskyldninger! Op på hesten og derudaf!

TCC Logo(3)

Snart er der fart på!

Opret din bruger i dag og få adgang til artikler, konkurrencer og fordele. Du får mere end 400 artikler at boltre dig i – med nye artikler hver uge.

… og prisen? Det koster ikke noget!

Relaterede indlæg

opret dig som bruger

Bliv en bedre cykelrytter

Vi tager dig med ind i den virkelige cykelverden og deler viden og erfaring med dig gennem artikler, guides og video-guides.

Mere end 400 artikler samt nye artikler hver uge

Om din favorit disciplin er MTB, race eller grus og om du kører 1-2 ture om ugen eller er A-licens rytter, så har vi med garanti artikler med inputs, tips og tricks, der kan gøre dig til en bedre rytter.

Hent app’en og kom i gang i dag.

The Cycling Club Login

Indtast dit brugernavn og adgangskode, eller login med Apple- eller Google-id (forudsætter at du har oprettet din bruger med Apple- eller Google-id).

Endnu ikke medlem?

Del

Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin
Del på skype