Roterende vægt vs statisk vægt på cyklen
Du har måske hørt i cykelmiljøet at øget vægt på roterende dele på cyklen (ex: hjul), koster mere power at accelerere end statisk vægt. Ex: ramme, styr og sadel.
I videoen nedenfor, kommer en forklaring på hvorfor det forholder sig sådan.
Nederst på siden, er det beskrevet lidt mere detaljeret med tekst.
Men hvorfor og hvor stor er forskellen?
Når en genstand skal op i fart, kræves det at den tilføres energi. Denne energi kaldes kinetisk energi. Den samlede kinetiske energi (den energi et objekt har fået tilført for at komme i bevægelse) udgøres af translationel energi (statisk/ikke bevægelig masse) og rotationel energi, som er roterende masse.
På en cykel vil det være rammen som udgør translationel masse og hjul roterende masse
Øges vægten på rammen, påvirker det ikke den rotationelle masse, dvs. ingen påvirkning på rotationel kinetisk energi. Øges vægten på hjulet, påvirkes både rotationel masse (hjulvægt) og samlet translationel masse (samlet cykelvægt), som derved skal have tilført mere energi for at komme op i fart.
Derfor vil en øget masse på hjulet, kræve mere samlet kinetisk energi, for at få cyklen op i fart, da øget rotationel masse vil påvirke den totale samlede masse.
Hvor meget ekstra power (energi) skal tilføres på øget roterende vægt?
Under acceleration koster det dobbelt så meget power/energi at accelerere en vægtforøgelse op på rotationel masse dvs. hjulet, holdt op i mod den samme vægtforøgelse på translationel masse dvs. rammen.
Oversat til dansk
Tænkt eksempel:
Har du en cykel med en vægt på 7 kg, som skal accelereres op i fart fra 0-20 km/t vil arbejdet eksempelvis koste 250 watt.
100 g. ekstra vægt på rammen koste 255 watt.
100 g. Ekstra vægt på hjulet vil koste 260 watt.
Dvs. 100% ekstra tilført energi med øget vægt på hjulet vs rammen.