Skal du have elektricitet i din næste cykel?

elcykel 3
Benjamin Justesen
07/02-2020

Skal du have elektricitet i din næste cykel?

Elcykler vinder frem og særligt i udlandet har de længe været med på vognen. I Danmark har det taget lidt længere tid. Det skyldes nok vores flade terræn og generelt gode cykelform. Så det nærliggende spørgsmål er ”Skal din næste cykel være en elcykel”?

Da de første elcykler ramte markedet, var det tænkt som hjælp til dem, som havde svært ved at cykle ellers. Men som udviklingen tog fat, har særligt de lande med bjerge oplevet et kæmpe boom i markedet for el cykler. For at forstå udviklingen, skal vi kigge på, hvordan cyklen har udviklet sig.

De første nyere elcykler var en almindelig cykel, ofte med en motor i forhjulet og et kæmpe batteri på bagagebaret. Cyklen var utrolig tung og styringen var elendig med forhjulet som driv hjul. Samtidig var moduleringen af effekten fra motoren ikke styret, så det var enten ingen effekt eller fuld effekt. Det betød at effekten måtte skrues ned og det gjorde dem mindre effektive.

Så kom cyklerne med krank monteret motor. Det var nogle tunge cykler, men køre oplevelsen var langt bedre og batterierne blev mindre og holdt længere. Nu begyndte særligt pendlerne at tage cyklen til sig i Danmark. De mere effektive cykler passede perfekt til den daglige transport. Det var dog hovedsageligt folk, som allerede cyklede meget, som var villig til at betale de 25.000 kr. en god elcykel stod i. Cyklerne vejede omkring 27-32 kg og den daglige håndtering med kældertrapper, togstationer og cykelholdere til bilen gjorde at cyklen stadig var uattraktiv for mange.

Cyklerne udvikler sig og de store spillere kommer med på banen.

Industrien kigger hele tiden efter nye markeder og elcyklen var på papiret et godt bud på en helt ny kategori, som var uopdyrket. Derfor ser vi i starten af 10’erne, at de fleste af de store cykelproducenter går i markedet med et stadig voksende sortiment. Konkurrencen skabte udvikling og med indtog af Bosch, Shimano og Yamaha som motor producenter, begynder motoren også at blive mere tilpasset cyklens dynamik, således at kræften lægges på progressivt og gør kørslen mere let kørt.

Udviklingen går i denne periode imod at gøre cyklerne stærkere og kunne holde længere så distancen øges. Opbygningen er dog stadig i grundtræk en cykel med en motor monteret og du var ikke i tvivl, når du så en elcykel. Nu begynder en ny kundegruppe at benytte e-cyklerne. De kan nu bruges i skoven og MTB-folket tager stille og rolig cyklen til sig. Her betyder vægten og æstetikken ikke så meget og den lovgivningsmæssige begrænsning cyklerne har på max 25 km/t er ikke noget problem i skoven.

Netop lovgivningen omkring at cyklen skal stoppe med at hjælpe med fremdriften over 25 km/t er nok grunden til, hvorfor den ikke er mere udbredt på vejene.

  1. juli 2018 trådte en forsøgsordning i kraft, som tillader ”speed pedalec” på cykelstierne. Speed pedalec er en elcykel med en ekstra kraftig motor og den er tilladt til at hjælpe med fremdriften optil 45 km/t. Der gælder dog særlige regler for speed pedalec.

De seneste års udviklingen tager en ny drejning og cyklerne bliver stadig mere og mere integreret med motoren og cyklerne bliver også lettere. Der kommer flere og flere semi elcykler til, hvor motoren er lille og tilsvarende batteriet. Det betyder, at det på nogle cykler er svært at afgøre, om der er tale om en elcykel. Så mon ikke der er en motionist eller to, som har våde drømme om at sætte alle konkurrenterne i klubben til vægs på den nye semi elcykel.

Fremtiden for elcyklerne.

Personligt tror jeg, det vil vinde mere og mere frem og med tiden nok erstatte den almindelige cykel for de fleste. Sportscyklerne uden motor vil nok stadig være at finde mange år frem, men jeg tror det bliver mindre og mindre.

Elcyklerne deler vandene og nogle hader dem, imens andre elsker dem. Personligt blev jeg overbevist, da jeg lånte Annika Langvads Levo. Det var kører glæde i anden potens. Det kan ikke erstatte rugbrødscyklen for mig, men jeg kan sagtens se den som et alternativ på de dage, hvor sjov og leg er i fokus. Jeg vil i hvert fald anbefale alle haters om, at give den en chance før I dømmer den ude. Som min mor altid sagde ”man kan jo ikke vide om man kan lide det, før man har sagt det”.

TCC Logo(3)

Snart er der fart på!

Opret din bruger i dag og få adgang til artikler, konkurrencer og fordele. Du får mere end 400 artikler at boltre dig i – med nye artikler hver uge.

… og prisen? Det koster ikke noget!

Relaterede indlæg

opret dig som bruger

Bliv en bedre cykelrytter

Vi tager dig med ind i den virkelige cykelverden og deler viden og erfaring med dig gennem artikler, guides og video-guides.

Mere end 400 artikler samt nye artikler hver uge

Om din favorit disciplin er MTB, race eller grus og om du kører 1-2 ture om ugen eller er A-licens rytter, så har vi med garanti artikler med inputs, tips og tricks, der kan gøre dig til en bedre rytter.

Hent app’en og kom i gang i dag.

The Cycling Club Login

Indtast dit brugernavn og adgangskode, eller login med Apple- eller Google-id (forudsætter at du har oprettet din bruger med Apple- eller Google-id).

Endnu ikke medlem?

Del

Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin
Del på skype