Dæk mønster til MTB

sportograf-115437564-kopi
Benjamin Justesen
21/02-2019

Hvilken dæktype vælger du?

Det spørgsmål jeg nok oftest får, når jeg er ude til løb.  Det korte svar findes ikke. Der er mange ting, som spiller ind i valget af det rigtige dæk.

Først kan vi gå lidt i detaljer med dækket.

Et dæk består af en kasse med en læbe og et dækslag på toppen. Nogle dæk indeholder også et punkteringsbeskyttende lag. Kassen er ofte lavet af en vævning, som indeholder flere eller færre tråde. Disse vævninger bestemmer meget af kassens egenskaber.

En blød kasse vil give et smidigt dæk, men samtidig et dæk, som kan blive ustabilt ved kompression, f.eks. ved en hård landing efter et flyvehop. Dækket bliver også mere sårbart i siderne og man får nemmere små rifter i sidevægen.

En hård kasse giver et stabilt dæk, men med højere rullemodstand. Modsat har det dog mere modstandskraft over for rifter og punkteringer.

Er man derfor en tung rytter med en aggressiv kørestil, kan det være en god ide at vælge et dæk med en mere hård kasse. Hvis man er en let rytter med en mindre aggressiv kørestil, kan man gå efter en mere smidig dækkasse.

Kanttråden er den del af dækket som sidder ind mod fælgen, og kan være lavet af stål, disse kaldes kanttrådsdæk eller et kevlarmatriale, der kaldes foldedæk. Begge dele er beskyttet med et gummilag, som beskytter fælgen og sikre at dækket bliver på fælgen. Hvis dækket skal kunne bruges tubeless (uden slange) kræver det, at læben er produceret til at holde helt tæt, og det er derfor ikke alle dæk, som er gode at bruge tubeless.

Dækkes evne til at modstå punkteringer er bestemt af mange ting, men vigtigst er beskyttelseslaget. Tidligere var det kevlarmatriale, men grundet miljøhensyn er mange fabrikanter begyndt at benytte alternativer og det er derfor svært at sige meget om dem, som en samlet enhed. Beskyttelsen har dog det fællestræk at det øger vægten på dækket og gør dækket mindre smidigt. Det betyder, at de fleste seriøse fabrikanter arbejder med et tyndt men smidigt beskyttelseslag. Det giver ikke den højest mulige beskyttelse, men er et langt bedre kompromis til de fleste underlag.

Den sidste komponent i dækket er slaget, som er mønsteret på dækket. Slaget består af en compound, med et mønster i. Compound’en er en blanding af forskellige materialer, som kan være hård og have en høj slidstyrke eller blød med en lav slidstyrke men meget greb. Nogle dæk blander endda så dækket har en blød compound i siderne og en hård midt på, hvor sliddet er størst. Skal man vælge et dæk med lang levetid, er en hård compound bedste, men går man efter mest greb er en blød compound et bedre valg.

De mest populære dæk på det danske marked er næsten alle sammen en blanding i mellem de to ovennævnte. Vores bløde skovbund slider ikke et blødt dæk meget og det gode greb på glatte rødder er ofte af højere prioritet. Men bruger man cyklen mere på asfalt, er et hårdere dæk noget mere holdbart.

TCC Logo(3)

Snart er der fart på!

Opret din bruger i dag og få adgang til artikler, konkurrencer og fordele. Du får mere end 400 artikler at boltre dig i – med nye artikler hver uge.

… og prisen? Det koster ikke noget!

Relaterede indlæg

opret dig som bruger

Bliv en bedre cykelrytter

Vi tager dig med ind i den virkelige cykelverden og deler viden og erfaring med dig gennem artikler, guides og video-guides.

Mere end 400 artikler samt nye artikler hver uge

Om din favorit disciplin er MTB, race eller grus og om du kører 1-2 ture om ugen eller er A-licens rytter, så har vi med garanti artikler med inputs, tips og tricks, der kan gøre dig til en bedre rytter.

Hent app’en og kom i gang i dag.

The Cycling Club Login

Indtast dit brugernavn og adgangskode, eller login med Apple- eller Google-id (forudsætter at du har oprettet din bruger med Apple- eller Google-id).

Endnu ikke medlem?

Del

Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin
Del på skype