Dæktryk – hvad er fup og fakta?

UBS_7350.jpg
Benjamin Justesen
13/12-2018

Dæktryk

De fleste har nok en holdning til dæktryk, og det har vi også her hos The Cycling Club. Så for at komme meninger i forkøbet, vil vi pointere, at dette er en artikel, som har sit indhold fra uvildige test i forskellige miljøer. Det betyder, at det kan være forsimplede cases som ikke tager fat i særlige nicher som banecykling etc.

Vi vil prøve at belyse de mest almindelige senarier her under.

Racercykel

For bare 20 år siden var det mest almindelige, at en racercykel var udstyret med smalle dæk helt ned til 19 mm. og at dæktrykket altid var max af, hvad dækket var beskrevet til at kunne tåle. Altså var tanken, at nu mindre areal, der rørte underlaget nu bedre rullede dækket. Man har senere opdaget, at en del af rullemodstanden ligger i deformeringen af dækket og den herved opståede friktion imellem dæk og slange. Et smalt dæk har derfor en kraftigere deformering af dæksiderne på kontaktområdet, hvorved modstanden faktisk er højere end med et dæk, der er 25 mm. bredt, men har en større kontaktflade. Det større dæk er dog en smule tungere og det betyder, at man ikke skal gå meget højere end 28 mm. med den nuværende teknologi i cykeldæk industrien. Når man så går op i dækbrede, skal man gå ned i dæktryk. Det betyder, at man får et dæk, som giver mere komfort og samtidig bevæger sig bedre på ujævne underlag, da dækket deformerer over små forhindringer i stedet for at bumpe henover underlaget.

Det endelige dæktryk er bestem at fælgbredden, dækstørrelsen, underlagets beskaffenhed og rytterens vægt, hvilket gør det svært at komme med generelle anbefalinger på det reale dæktryk. Hold dig derfor indenfor anvisningerne på siden af dækket og vigtigst af alt, prøv dig frem. Se evt. bilag til artikel.

MTB og Cross

Dagens ruter stiller store krav til komfort, greb i underlaget, rullemodstand og punkteringsresistens.

De fleste har efterhånden set lyset og har stiftet bekendtskab med tubeless. Altså at man ikke har en slange inde i dækket, men at man som på biler, knallerter osv. har en lukket fælg med en ventil i og kun luft til at holde dækket fast. Fordelen ved tubeless er, at friktionen imellem dæk og slanger helt forsvinder og at det er svære at få gennemslag (snakebite), da fælgen skal slå hul i selve dækket. Man kan altså kører med lavere dæktryk, som giver bedre komfort og mere greb i underlaget samt mindsker at cyklen bliver standset af ujævnhederne i underlaget. For at et tubeless setup skal fungere optimalt, skal der hældes noget flydende latex i dækket inden opsætning, men så har man et virkelig godt setup til MTB og cykelcross.

Har man ikke mod på tubeless, kan man med stor fordel vælge at benytte en latexslange i stedet for den sorte butyl. Dette giver mange af de samme fordele som tubeless, men beskytter ikke imod gennemslag som et tubeless setup.

Når man vælger dæktryk til sin MTB, er der igen mange variabler i spil, men en gammel huskeregel siger, at hvis du presser med begge tommelfingre oven på hinanden ned i dækket, så skal du kunne trykke dækket ca. halvvejs ned til fælgen. De lidt tungere ryttere kan ofte trykke lidt hårdere, så det er ikke helt skævt. Men alt fra 1,5 bar til 3 bar kan være det rigtige dæktryk og igen prøv dig frem. Du vil hurtigt få en fornemmelse for dæktrykkets betydning, når du er i skoven.

Cykelcross/Gravel

Som med MTB dækket skal en cross eller gravel cykel også have et lavere dæktryk, men den mindre volumen af dækket gør, at dæktrykket skal være højere end på mountainbiken.

Skal man konkurrere på sin crosscykel, vil vi anbefale de lidt mere besværlige lukkede ringe. Her er tale om et dæk hvor slangen er syet sammen og limet på fælgen. Dette muliggøre et ekstremt lavt dæktryk og at dækket ikke kan løsne sig fra fælgen og lukke luft ud. Systemet er krævende, da man ikke kan lappe en punktering og ofte må udskifte selve ringen, hvis uheldet er ude. Derfor er systemet mest velegnet til konkurrence cykelcross. Er man mindre ambitiøs, vil man komme virkelig langt med et godt tubeless setup. Dog anbefaler vi rigtige tubless dæk og lidt bredere fælge med de såkaldte skuldre indvending i fælgen. Alt efter dæk vil et dæktryk fra 1,2 bar til 3,5 bar være det rigtige.

TCC Logo(3)

Snart er der fart på!

Opret din bruger i dag og få adgang til artikler, konkurrencer og fordele. Du får mere end 400 artikler at boltre dig i – med nye artikler hver uge.

… og prisen? Det koster ikke noget!

Relaterede indlæg

opret dig som bruger

Bliv en bedre cykelrytter

Vi tager dig med ind i den virkelige cykelverden og deler viden og erfaring med dig gennem artikler, guides og video-guides.

Mere end 400 artikler samt nye artikler hver uge

Om din favorit disciplin er MTB, race eller grus og om du kører 1-2 ture om ugen eller er A-licens rytter, så har vi med garanti artikler med inputs, tips og tricks, der kan gøre dig til en bedre rytter.

Hent app’en og kom i gang i dag.

The Cycling Club Login

Indtast dit brugernavn og adgangskode, eller login med Apple- eller Google-id (forudsætter at du har oprettet din bruger med Apple- eller Google-id).

Endnu ikke medlem?

Del

Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin
Del på skype