Gravel tager dig med storm

AU8I3731
Benjamin Justesen
27/09-2019

Gravel tager dig med storm

Det er over os, ”gravel”, og har været kendt herhjemme i noget tid efterhånden og det er fortsat en stærkt voksende cykelkategori. Ser man på eksempelvis Spanien, så er vi fortsat et stykke fra  gravel-fronten, som virkelig har vundet ind i det sydlige Europa.

Her kommer en artikel der tager dig lidt rundt om gravel og kigger nærmere på træningen frem mod dit første gravel-løb.

Jeg ser gravel, som noget der virkelig kan noget helt specielt. Du sidder som du gør på landevejscyklen, måske lidt mere afslappet (lidt kortere frempind og lidt højere med styret), du er væk fra trafik og dermed vejkrigen og risikoen for at blive pløjet ned bagfra, da der overvejende køres på grus og større stier. Risikoen for styrt er i min optik noget mindre end på mtb, da ruterne er mindre tekniske og dermed favner bredere. Reelt set er gravel for alle og det har stadig en snert af ”rocknroll”, da følelsen af at køre stærkt på en grusvej på relativt smalle dæk er berusende og stærkt vanedannede.

Gravelkonkurrencer er ofte mere sociale i deres opbygning, da mange løb har et mere roligt udlæg, med sammenkørsel og indlagte segmenter, hvor der køres ræs, med efterfølgende opsamling. Længde på løbene er også ofte til den lidt lange side, måske ikke kilometermæssigt, men det går langsommere end på landevejen, og dermed er tiden i sadlen længere. Det er man ret bevidst om, og det gør tempoet lidt mere overkommeligt i forhold til 90 min fuld gas.

Cykelkontrol

Gravel køres som nævnt overvejende på grus og stier, men lidt singletracks i den lette MTB-kategori kan også forekomme. Det kræver naturligvis god cykelkontrol og teknik at køre i dette terræn med høj fart og det kræver power at komme frem, da rullemodstanden er markant højere end på asfalt. I takt med underlagets beskaffenhed og ændringer, skal du være konstant på mærkerne, da styreegenskaber og teknikken hele tiden udfordres. Grus, sand, sti, sten osv. er meget forskelligt at køre i og måden du griber svingene an på, skal hele tiden overvejes grundigt, samtidigt med at de rigtige linjer skal vælges (uden om de største huller og sten).

Den bedste måde at øve gravel på og blive god til det, er naturligvis at komme ud og træne i terrænet uden konkurrencestress. Her bør du også teste forskelligt dæktryk af, for at se hvad der passer dig bedst. Dette har stor indflydelse på hvor godt du står fast i svingene, rullemodstand og risiko for punkteringer.

Kan du bruge din landevejscykel på gravel?

Det er meget op til selve eventet og ruten ikke mindst. Jeg skal køre Holstebro Gravelløb og har talt kort med arrangøren, som fortæller at ruten er på 90% grusvej, men ”god” grusvej. Lige nu har jeg ingen gravelcykel eller crosscykel, så det bliver på min landevejscykel, med 28 eller 30mm dæk. Det bliver klart mere ujævnt og hårdt i forhold til 38mm-42mm dæk, som har et markant større luftkammer. Et større dæk (volumen) virker mere stødabsorberende, øger kontakten med underlaget og sænker rullemodstanden. Så det bliver en hård tur 😉

Der er basalt set ikke en forkert cykel, men er terrænet meget ujævnt og med løs grus eller store sten, er dæk med stor volumen klart en fordel, ja måske det faktisk er hurtigere på en mtb.

Selve gravel-cyklen er ofte konstrueret med en mere afslappet geometri – mere fladt kronrør- og sadelrørsvinkel, og lidt længere hjulbase, som alt i alt gør at cyklen er mere tilgivende (styrer mindre aggressivt) og føles mere stabil. Gear-udvalget er ofte bredere og ligner mere mtb-gearing. Dæk-clearence er større – dvs. hvor meget plads der er til dækstørrelsen.

Det fede ved gravel, er at der ikke er noget rigtig eller forkert. Uanset om du er der for at køre væddeløb eller for at være med, så kommer du bare på det udstyr du har til rådighed.

Træning

Størstedelen af din fysiske træning, kan sagtens laves på landevejen, hvor du kan fokusere på små korte stigninger, accelerationer ud af sving og tung kadence. Det kræver ekstra god power at klare de samme forhindringer, når underlaget er løst og ujævnt. En god øvelse, for at forberede muskler og sener til gravel, er tung kadence-træning. Det er meget ofte den teknik der benyttes ved kørsel i ujævnt terræn. Tænk på Paris Roubaix, når de flyver hen over brostenene. Her er det umuligt og ineffektivt at sidde med kadence 100, da man ved så høj kadence hopper rundt på sadlen og har svært ved at holde konstant pres i pedalerne. Ved tung kadence, har du et mere konstant træk på kæden og spænder mere op i muskelkorsættet. Det aktiverer baglår og lægmuskler mere, og det skal trænes, således at de ikke trættes for hurtigt. Pas dog rigtig meget på dine knæ, da tung kadence også øger stresset på dem. Får du ondt ved denne øvelse, så hold igen og start mere roligt ud.

Eksempel: 3x6min i zone 3 (1min normal kadence + 2min 60 RPM – gentages to gange) pause 6min.

Går det godt, kan du øge intervaltiden. Jeg anbefaler at disse intervaller ikke køres mere end 2 gange om ugen.

Sadeltræning

Stresset på bagdelen er anderledes på gravel end på landevejen. Det er på ingen måde det samme at køre 50 km landevej og 50 km gravel. Tiden du skal bruge på 50 km gravel er længere og dermed tiden i sadlen, og derved skal der tænkes at det er en noget mere ujævn tur. Derfor er det vigtigt at du får kørt nogle gode ture på dit gravelsetup inden du kaster dig ud i et længere løb. Jeg kan anbefale en sadel der har lidt mere skumtykkelse. Ikke at det skal være en blød sadel, men øget skumtykkelse, med god densitet er mere vibrationsdæmpende og kan være med til at gøre oplevelsen meget bedre. Bredden og formen skal ligeledes passe til din kørestilling, så selvom du har købt den rigtige størrelse cykel, skal du ikke forvente at sadlen også passer dig perfekt.

Jeg håber at det gav lidt indblik i gravel-verdenen. I løbet af weekenden kommer sidste og femte artikel omkring Holstebro Gravelløb.

TCC Logo(3)

Snart er der fart på!

Opret din bruger i dag og få adgang til artikler, konkurrencer og fordele. Du får mere end 400 artikler at boltre dig i – med nye artikler hver uge.

… og prisen? Det koster ikke noget!

Relaterede indlæg

opret dig som bruger

Bliv en bedre cykelrytter

Vi tager dig med ind i den virkelige cykelverden og deler viden og erfaring med dig gennem artikler, guides og video-guides.

Mere end 400 artikler samt nye artikler hver uge

Om din favorit disciplin er MTB, race eller grus og om du kører 1-2 ture om ugen eller er A-licens rytter, så har vi med garanti artikler med inputs, tips og tricks, der kan gøre dig til en bedre rytter.

Hent app’en og kom i gang i dag.

The Cycling Club Login

Indtast dit brugernavn og adgangskode, eller login med Apple- eller Google-id (forudsætter at du har oprettet din bruger med Apple- eller Google-id).

Endnu ikke medlem?

Del

Del på facebook
Del på twitter
Del på linkedin
Del på skype