Højprofil hjul vs lavprofil hjul i bjergene
Mange cykelryttere har før et cykelløb i bjergene meget stort fokus på at reducere kropsvægten, samt at få cyklen og ikke mindst hjulene ned i vægt. Dette med god grund, da lavere vægt uden tvivl har en meget stor effekt på farten, når den samlede vægt skal flyttes op ad – mod tyngdekraften – i bjergene.
Lav kropsvægt og en lav cykelvægt er uden tvivl en fordel, men har du egentligt undersøgt hvor meget tungere dine aerodynamiske højprofil hjul er, og kan det virkeligt betale sig at gå lidt på kompromis med vægten for at øge den samlede fart?
Jeg blev i hvert fald overrasket over den meget lille vægtforskel og den relativ store aero-forskel der var på mit hjulvalg forud for La Marmotte 2019.
Nedenfor kan du se en video hvor jeg forklarer mit valg. Samt fordele og ulemper.
Fakta på Roval CLX32 vs Roval CLX50:
Udvendig fælgbredde: 28.1mm for the CLX 32
29.4mm for the CLX 50
Vægt: CLX32 disc: Forhjul: 610 g. Baghjul: 740 g. – 1350 g.
CLX50 disc: Forhjul: 645 g. Baghjul: 770 g. – 1415 g.
(CLX64 disc: Forhjul: 735 g. baghjul: 880 g. – 1615 g. (200 g. CLX50 og CLX32 265 g. mere))
- Opsummering: CLX64 er mest aerodynamisk, men vejer 14% mere end CLX50 og 19% mere end CLX32
- CLX50 vejer kun 4,8% mere end CLX32.
- CLX50 har 38% reduktion i aero-drag holdt op i mod CLX32