Cyklister bør fylde hele kørebanen!!!
Cykelsporten stiger fortsat i popularitet. Det samme gør den dårlige stemning i trafikken mellem cykelryttere og trafikanter. Jeg oplever, ligesom mange andre cykelryttere, på en helt almindelig træningstur at blive forbi-kørt med meget kort sikkerhedsafstand, blive dyttet af på klos hold, ”sprinklervæske tricket”, få den grimme finger eller verbalt overfaldet. Flere gange føler jeg nærmest, at jeg er blevet direkte forsøgt påkørt eller presset ud i rabatten uden nogen form for årsag, udover min tilstedeværelse på kørebanen.
Jeg er helt enig i at vi som cykelryttere/motionister bør kigge indad og sørge for at overholde trafikreglerne. Dvs. benytte cykelstien, når det er muligt, lade være med at køre på fortovet og i fodgængerfeltet, og ikke fylde hele vejbanen… Nej, hov! Jeg mener faktisk at vi bør fylde hele vejbanen. I sidste ende fordi det er mere sikkert!
Mere synlig
Du er mere synlig!
Trafikanter er vant til at se andre biler eller noget i ca. samme størrelse, når de kører på vejen. Og de er vant til at lede efter dem midt i banen foran dem. Når du gør alt hvad du kan, for at holde til højre på vejen, er du ofte uden for deres synsfelt. Måske ikke for den første billist, men du er i den grad for den bagvedkørende billist, som bare holder sin kurs og ingen mulighed har for at se dig på cyklen, hvis den forankørende billist ikke markerer af og gør klar til en overhaling med god sikkerhedsmargin til cykelrytteren.
Hvis du alene kører mere midt på vejen eller du kører to og to, er du/i meget mere tilbøjelig til at blive set af både modkørende og bagvedkørende trafik.
Mere plads!
Billister giver dig mere plads.
Den dag vi begynder at overtage vejbanen får vi mere plads og vil blive betragtet som langsomkørende trafik. Som nævnt ovenfor, er helt til højre, vil bagvedkørende billister meget ofte forsøge at presse sig forbi, i forsøg på at undgå en reel overhaling (indbefatter billisten trækker over i modkørende vejbane).
Når du fylder tilstrækkeligt på kørebanen, er billisten nødt til at bremse og vente på en mere sikker mulighed for at passere dig. Det betyder at de tager sig bedre tid og må bruge mere plads til at gøre det. Mere sikkert!!
Forkorter overhalingstiden
2+2 eller 3+3-kørsel vil nedsætte billisten overhalingstid. Det er tiden i modsatte vejbane, som er særlig farlig. Skal billisten ved en overhaling trække 30 cm over i modsatte vejbanen for at overhale med god sikkerhedsmargin, vil overhalingstiden forlænges betragteligt, hvis 10 cykelryttere kører på linje (En cykellængde = 1.5 meter. 10x 1.5 meter = 15 meter) fremfor skulder ved skulder ( 5x 1.5 meter = 7,5 meter). Det vil kræve at billisten trækker yderligere 100-120 cm længere over i modsatte vejbanen men tilgengæld skal billisten bruge kortere tid i den farlige zone.
Vores ret!
Ved at køre mere midt på vejen eller skulder ved skulder, sender vi et klart signal. Sikkerhed naturligvis frem for alt, men signalværdien ved at fylde mere på vejen, tror jeg kan have en positiv langsigtet effekt. Af mange opfattes cykelryttere/cyklister som en irritation, der ikke har nogen ret eller tilladelse til at færdes på vejen, med andre “rigtige” køretøjer. Ved at fylde mere, vil vi sende et klart signal om at vi hører til på vejen (hvis ikke cykelstien er der) og har samme rettigheder som billisten.
Dette er blot mine egne holdninger, og skal dette blive godt, vil det uden tvivl kræve en alvorlig og seriøs indgriben fra politikkernes side.
Lovgivningen på området er der, men den bør være skarpere og mere konkret. Med andre ord, den skal i min optik ikke åbne op for mulighed for fortolkning – se markering med understreget:
§49.Cykel må ikke føres ved siden af andet køretøj. Hvor der er tilstrækkelig plads hertil, må to cyklister dog køre ved siden af hinanden, hvis dette kan ske uden fare eller unødig ulempe. Gives der signal til overhaling, må cyklister ikke køre ved siden af hinanden, medmindre færdselsforholdene tillader eller nødvendiggør dette.
stk. 2. Cyklist skal altid holde til højre på den vognbane (hvor meget til højre?), der er beliggende yderst til højre i færdselsretningen. Vognbanen ved siden af kan dog om nødvendigt anvendes under overhaling, såfremt denne ikke kan ske til højre.