Wattmåler – fordele og ulemper Vol. 1

Der er meget diskussion om fordelene og ulemperne ved wattmåleren. Ingen tvivl om at den kan tage en del af gætteriet ud af hvor hård og intens din træning er, men den er også blot et udtryk for hvor meget energi du ligger i pedalerne og siger dermed intet om hvordan din krop reelt set har det.

Som træner er det bestemt en fordel at kunne guide udfra watt, således at intervallet køres så korrekt som muligt, men det er bestemt også en fordel at medregne puls og fornemmelse for hvor hård træningen føles, ind i hele regnestykket.

Træning under ekstreme forhold ”koster” mere for kroppen end hvad din wattmåler fortæller. Dvs. der skal mere restitutionstid til for at komme ovenpå igen. Du kender det måske fra træning i regnvejr/kulde og træning i 20 gr. og solskin. Samme watt under disse to eksempler koster ikke det samme. Selvom der køres 100% samme watt, intervaller og tid.

Mere om det i næste artikel.

Bliver du bedre?

Wattmåleren er et af de bedste redskaber til at måle på om du responderer som du skal på din træning. Dvs. om du reelt set bliver bedre. Det er måske en af de allerbedste argumenter for at træne med en wattmåler, idet det øger din indsigt i din egen træning og dermed kan guide dig eller din træner (hvis du har sådan en) i din træning. Desuden vil det også virke stærkt motiverende at se din ydeevne blive bedre.

Med wattmåleren kan du let og objektivt sammenholde træningsture og løb fra uge til uge, og holde øje med om du bliver bedre. Det er meget mere præcist end at kigge på pulsen eller gennemsnitsfarten, idet der er mange ubekendte faktorer der spiller ind på disse.

Endvidere kan du teste dig selv hver 4.- eller 6. uge, og holde øje med om din syregrænse (FTP-test) forbedres. Wattmåleren kan i sammenspil med pulsen, også fortælle dig præcist, hvor godt du er restitueret (friskheds-niveauet) og dermed om du er klar til træning eller bør hvile mere.

Styrke vs. svagheder

Du kan ved hjælp af wattmåleren få et mere tydeligt billede af dine styrker og svagheder. Du kender måske allerede lidt til dem, da de fleste er ret bevidste om egen evne til at køre opad, sidevindskørsel, spurte osv. Via test med wattmåleren, kan du få et klart billede af hvor god du er på nuværende tidspunkt i en spurt (30 sek max), anaerob kapacitet (1-3min max arbejde), VO2max (5min max), AT (syregrænsen 12-60min), udholdenhed (60min-180min+).

Dette indblik, er første skridt på vejen til at målrette din træning mere, og blive en bedre og mere komplet cykelrytter. Det vil hjælpe dig med at holde fokus i din træning og frem mod et evt. mål. Du kan løbende holde øje med om du forbedres ved at udføre samme tests.

Watt og energi

Du forbrænder energi hele tiden og særligt når du kører på cykel eller er aktiv på anden måde. Med en wattmåler, kan du holde øje med dit energiforbrug og dermed være ekstra opmærksom på om du indtager nok energi i forhold til det du yder. Det er meget individuelt hvor meget energi vi har behov for og under hvilke forhold. Jo mere energi kroppen skal bruge på at komme af med overskydende varme (pga. høj varme eller luftfugtighed) eller holde på varmen (pga. kulde, regn), jo mere energi skal der til for at opretholde din ydeevne og dit energiniveau. Det kan wattmåleren ikke regne ud. Men den kan give dig et præcist billede af hvor meget energi det koster dig at opretholde det tryk du ligger i pedalerne.

Hvis man ser matematisk på det og kun tænker det reelle arbejde (den energi der ligges i pedalerne), koster det den samme mængde energi at køre La Marmotte på 6 timer, som på 10 timer. Tænker man alle faktorer ind, bl.a. hvor god man er til at arbejde under varmeforhold, din effektivitet på cyklen, rullemodstand osv. så er sandheden en anden.

Ingen tvivl om at wattmåleren kan hjælpe dig meget under træning og konkurrence, da den hele tiden forholder sig til hvor meget energi du ligger i pedalerne, uanset vejr, vind og tidspunkt. Den er med andre ord, et meget objektivt måleredskab. Men husk på at den ikke fortæller hele sandheden om hvor hård din træning er og hvordan du påvirkes under og efterfølgende.